Prova på en billig städning | Så här går det till | Städhjälpen

Klicka här för att kontakta oss

Hemstädning prova-på-städning

En hemstädning eller provstädning första gången är svår att ge ett prisförslag på och görs i regel inte. Så mycket spelar in på hur lång tid en städning tar, vad som ingår, vad kunden tycker skall ingå, hur skitigt det är, hur mycket prylar dom har, om de har husdjur, barn osv. Därför brukar vi köra med ett rabatterat prova på städning pris första gången.

Denna typen av städning används i regel på varje nytt projekt för att bilda sig en uppfattning om man sen vill välja att gå vidare och lägga in sig på ett kontinuerligt schema varje eller varannan vecka. Det gäller både för företag och privatpersoner i hem, lokaler och kontor. För flyttstädning, byggstädning och fönsterputsning gäller annan prislista. Under en prova på städning gäller inte vår nöjd kund garanti. Vi har tagit fram städkoncept som städarna utgår ifrån som vi sett brukar passar dom flesta. Det använder vi sedan för att lättare kunna anpassa tjänsten till ert behov.

Efter prova på städningen meddelar städarna oss hur lång tid det tog samt hur lång tid dom behöver på sig att utför likvärdig städning på schema hos er. Vi meddelar er då detta och så kan ni bestämma er för om det passar eller om ni vill justera något.

En provstädning tar i regel 20-30% längre i tid än vad återkommande städningar på schema sen brukar ta. Om en normal hemstädning på 100m2 tar ca 4 tim så kan en provstädning ta runt 5-5,5 tim. Anledningen att det tar lite längre tid är för att det är första gången man städar. Städarna känner inte till projektet och beställarens eventuella önskemål. Ni som beställare kan gå igenom lite grann på plats med städarna om hur och var man vill ha städat om ni vill. Allt blir genom städat en gång grundligt och är då mycket lättare att behålla den kvalitén vid varje lika städtillfälle.

Man binder sig inte på återkommande städning med att boka en provstädning. Ni kan boka en provstädning och sen inte göra fler bokningar hos oss om ni inte vill.

Alla kunder har egna krav och önskemål. Vid en provstädning kan beställaren själv vara med och påverka var just er nivå skall ligga. Någon vill ibland att golvet skall moppas, en annan vill att bara lister och dammsugning skall ske. En annan, kanske bara vill göra i ordning badrum och kök samt hänga upp tvätt. Har ni andra önskemål mot vad vi brukar städa så fyll i vår checklista och skicka till oss så läggs det in på städarens arbetsorder.

Som kund behöver man fundera ut vilken typ av städning man vill ha. För om man sen lägger in det i ett schema så blir det svårt att lägga till städmoment på grund av att vi i regel både före och efter er städtid, har andra kunder som väntar på sin städning. Det är också viktigt att tänka på om man exempelvis får tillökning i familjen med barn eller husdjur då det oftast medför mer städtid. Därför kan ibland städningen upplevas gå ner i kvalitét om vi har samma tid på oss att utföra det. Då är det bara att höra av er till oss så vi kan planera in lite extra tid.

När provstädningen är utförd så vet vi exakt vad vi kommer behöva i tid för ert projekt och vad er kostnad för kommande likvärdiga städningar blir. Administratören kommer inom kort kontakta er för avstämning om hur städningen gick, om ni blev nöjd, något moment saknades eller önskas ta bort inför kommande städningar och tillsammans med er, planera en dag för start av återkommande städningar efter behov.

Schemat är ganska ihoppressat så att våra städare inte har för lång väntetid före och efter kunder. I regel hinner vi med på 30 minuters raster mellan varje projekt men ibland om det är långt mellan projekten behöver vi 1 timme.

Har man önskemål om exempelvis fönsterputsning eller annat tilläggsmoment i en städning som är på schema, är det bättre att boka in ett nytt städtillfälle för just dom momenten. En fördel kan vara att lägga sin tid i slutet på dagen om möjlighet finns. Då finns det bättre möjligheter att lägga till något extra moment vid behov med överenskommelse med städarna.

Om ni har värdefulla föremål eller smycken rekommenderas att dessa tas bort, låses in eller meddelas till oss innan vi påbörjar städningen. Det är en fördel om det är undanplockat så går städningen snabbare men inget krav. Tänk på att vi ersätter normalt inte förlorade föremål eller skador om det inte finns tydliga bevis. Känsliga materialtyper bör meddelas till oss skriftligen så skriver vi in detta i städarnas arbetsorder. Städning på känsligt material sker då på egen risk och information men vi gör så gott vi kan på erat sätt.

När provstädningen är utförd så vet vi exakt vad vi kommer behöva i tid för ert projekt och vad er kostnad för kommande likvärdiga städningar blir. Administratören kommer inom kort kontakta er för avstämning om hur städningen gick, om ni blev nöjd, något moment saknades eller önskas ta bort inför kommande städningar och tillsammans med er, planera en dag för start av återkommande städningar efter behov.

Om inget annat sägs så dammsuger och våttorkar vi samtliga öppna horisontella ytor, Under sängar, köksbänk, bord, lister, golv, vertikala ytor som dörrblad, handtag, uttag, väggar i badrum, fogar, duschglas och speglar. Småsaker plockas och ställs iordning eller läggs på anvisade platser. Vi städar inte i lådor, ugn, micro, bokhyllor, kyl, frys, fönster om inget sägs. *se checklista för hemstädning för exakta moment.

Vi använder så mycket som möjligt mejl så vi kan följa upp vad som sagts. Telefonsamtal eller muntlig kommunikation kan försvinna. Är det viktig information så är det bättre att dokumentera det via mejl. Var ute i god tid.

Gäller först och främst om vi har fått vår rekommenderade tid på oss att utföra vår typ av städning och om man har tecknat abonnemang. En prova på städning är endast för att få en känsla av hur vi städar och vi får en känsla över ert projekt för vidare dialog. Här gäller inte en garanti att vi kommer och åtgärdar evt brist i städningen. Vi noterar dock händelsen och lägger in önskemålet tydligare i städarnas arbetsorder. Vill man reducera rekommenderad tid går det bra men det blir svårare för oss att hålla en hög nivå då det är mer pressat med tiden. Vi städar då efter eran priolista i första hand. Som kund får man ibland ha lite överseende med att det kan missas och istället informera oss om det så vi kan försöka förbättra det framöver.

Tips Och Inspiration

Ren och Fräsch: En Guide till Hemstädning i Malmö

Hemstädning Posted on : February 7th, 2024

Hållbara Vanor för att Bevara Stadsmiljön

Tips & Tricks Posted on : October 9th, 2023