Oss, Miljön & Min vision om Städhjälpen

Städhjälpen i Skåne startade som bifirma till Meckbygg AB 2017 i liten skala med en städare. I början handlade det om att erbjuda arbeten till familjemedlemmar till byggarna som kom hit men nu erbjuder vi ett komplett utbud av diverse städtjänster åt både företag och privatpersoner.
Vi strävar efter att alltid kunna garanterar hög kvalitet till förmånliga priser. Vi gillar miljön och tycker att vi alla skall anpassa oss så mycket det går att förbättra den för efterkommande generationer. Våra rengöringsmedel är därför miljömärkta som utgångsläge. Visst anpassar vi oss efter vilket projekt och önskemål som våra kunder har. Som till exempel är det svårt att få bort olja och avlagringar på industrigolv med vanlig rengöringsmedel. Då använder vi lite tuffare medel för att få bort den värsta smutsen. Vi gillar det inte men är det en önskan så utför vi det fortfarande. Det är för vissa en kostnadsfråga i valet mellan miljövänligare rengöringsmedel eller icke så miljövänliga. För dom som önskar parfymfria miljövänliga medel vet också att det i regel tar lite längre tid att får det lika rent. Man behöver då jobba och gno lite extra på stället vilket medför en högre totalkostnad då det tar längre tid. Skillnaden på miljövänliga medel och icke miljövänliga är inte så stor så vi tar inget extra betalt för det. Vi vill hellre se att man väljer den mildare varianten.
Vid vanlig hemstädning eller i kontor använder vi mildare och miljövänlig rengöringsmedel. Sådana medel är ofta luktfria eller kan upplevas som en mer dovaktig industriaktig ton. Det skall inte misstas för att utrustningen är sur eller liknande. Så kan miljövänliga medel lukta. För er som är känsliga för detta och vill ha en “fräschare” ton av exempelvis citron eller äpple kan meddela oss om detta så ändrar vi våra medel för er skull.
Vi har helt gått ifrån pappersanvädning i arbetet och använder uteslutande återvinningsbar tygutrustning. Varje dag när städarna kommer hem samlas trasor, handdukar, moppar och annan tygutrustning in för att tvättas i maskin. Varje kväll torktumlas och/eller hängs utrustning upp på sträck för att vara redo att användas vid senare tillfälle. Vi har gott om utrustning så det skall användas rena och nya trasor och moppar till varje kund och även till deras särskiljningsområden som kök, badrum, toalett och vardagsytor. En till varje utrymme för bästa hygieneffekt.
Som företag arbetar vi även att minska på vår miljöbelastning genom att köra med mindre bilar som drar mindre bensin, kör långsammare och på så sätt är mer klimatsmarta. Vi satsar just nu på att helt elektrifiera fordonsflottan både i byggverksamheten och städverksamheten. Det gör vi genom att installera vindkraftverk och solcellspaneler på företagets adress som skall värma upp dels bostäderna där personalen vistas, laddar bilarna på plats och även sälja tillbaka överskottsel till samhället. Det är kostsamma investeringar men vi ser det långsiktigt och vill försöka kunna bidra vi med till en bättre värld.
En väldigt lång och önskvärd plan hade varit om vi kan städa inte bara hemma hos folk och företag utan även rengöra hela världen. Från himmel och mark ända ner i sjöar och hav. Strävan efter en renare värld slutar inte med val av rengöringsmedel utan man behöver en livsåskådning att förhålla sig till. Från att anlägga reningsverk och våtmarker i tomter, skogar och åkrar som kvävefällor eller att stoppa brunifiering av sjöar till att filtrera haven från föroreningar och upp att ta hand om luften. Allt räknas in och ju mer vi växer. Ju mer kapacitet har vi att en dag påverka dessa områden steg för steg och i större och större skala.

Kundanpassad städning

Våra kunder är viktiga för oss och vi behöver er hjälp. För att vi ska kunna skapa en unik städtjänst som är helt kundanpassad så välkomnar vi all kritik. Känn inte att ni gnäller. Om vi ska kunna förändra och anpassa oss till just ert behov så behöver vi att ni lämnar era åsikter regelbundet till oss så vi har möjlighet att korrigera det inför kommande städningar. Städhjälpen innehar F-skattebevis och ansvarsförsäkring

Få mer tid över till familj och vänner

Ett annat mål är att både jag, kollegor, personal och kunder och andra i världen skall få en bättre livssituation genom att jobba mindre. Det ser ut som en omöjlig ekvation i ett dagens samhälle. Och troligen kommer jag själv ha svårt att stanna. Men ibland tar jag mig friheten att hålla lite ledigt. Kanske kan man vända tåget sakta genom att alla pressar på från samma håll? Jag vet inte hur detta ska kunna genomföras men med små steg kanske?
Vi jobbar med att ta fram ett bokningssystem bland annat som ska kunna underlätta både i kundernas vardag men även i vår administrativa hantering. Personalen får tydligare uppgifter och det blir färre missförstånd är målet.
Pensionärer och gamlingar är en väldigt svår grupp att ta hand om på ett ekonomiskt hållbart sätt. Deras löner hänger inte med inflationen och dom har inte råd att beställa städning eller andra hushållsnära tjänster av oss i den grad vi hade velat men även vad dom hade behövt. Här vill vi själva en dag kunna bidra med att ta hand om vår äldre på ett mer värdigt sätt genom att sänka kostnaderna för dom. Eller rent av arbete helt som välgörenhet.
Både där det kommer till deras boenden men även omvårdnad i form av matinköp, tvättning och städning. Det krävs resurser vi inte ännu har till detta att ta från en pott och lägga i en annan. Men varje kund som beställer tjänster av oss, är vi ett steg närmre en sådan lösning.

50% RUT-avdrag på Städ- och Hemtjänst"

Få Rut-avdrag på städtjänster och hushållsnära tjänster.

Du kan som privatperson få RUT-avdrag med upp till 75.000 kr per person och år. Det betyder att du får upp till 50% rut-avdrag om ett företag kan fakturera dig 150.000 i arbetskostnad om året och du betalar bara 75.000 kr till företaget. Resterande summa ansöks om till skatteverket.
Om ni är två i att dela på hushållsnära tjänster så blir ert belopp upp till 150.000 kr i rut-avdrag.
Du kan få rut-avdrag på olika städ och hemtjänster och då endast på arbetskostnaden. Ni kommer inte kunna få rut-avdrag på framkörningsavgift eller kostnad för material eller liknande.
Vi på Städhjälpen ansöker om rut-avdrag direkt vid fakturering så det sker automatiskt och du behöver inte tänka på någonting. Skulle det vara så att du utnyttjat ditt ROT-eller RUT-avdrag för detta året så kommer vi bli meddelade om avslag och du blir noterad att betala in den delen som vi fick avslag på. Om det sker så kommer du får ett utskick om detta. Du kan göra avdrag för många hushållsnära tjänster, inklusive flyttstädning och fönsterputs samt andra städtjänster så som matlagning eller tvätt av kläder eller andra textilier. Vi som städföretag kan inte se hur mycket RUT eller ROT du har ansökt om. Endast du kan göra det. Om du är osäker kan du kolla upp detta på skatteverkets hemsida.
Har du några frågor över vilka städtjänster och annan hemtjänst som vi tillhandahåller så är ni välkomna att höra av er via mejl eller telefon. Klicka runt på hemsidan för att hitta fler priser och abonnemang hos oss.
Gå in på skatteverket för att se gällande information.

Acceptera
Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen och analysera webbplatstrafik. Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till vår webbplatss användning av cookies enligt beskrivningen i vår cookiepolicy. Läs Mer!